
Dopravní stanice monitorující znečištění ovzduší jsou typické charakteristickým chodem znečištění v průběhu dne, týdne či roku.
Nejčastěji je patrný výrazný nárůst koncentrací v ranních hodinách během ranní dopravní špičky a mírnější nárůst během odpolední špičky. Charakteristické jsou také výrazně nižší koncentrace znečišťujících látek v nepracovních dnech.
Ranní špička bývá výraznější a kratší než ta odpolední – začátek školy a práce bývá u většiny lidí dosti podobný. Naopak odpoledne se hodina, kdy se lidé nejčastěji vracejí domu může značně lišit.
Doprava je nejvýznamnějším zdrojem oxidů dusíku (NOX). Koncentrace NOX jsou tedy velmi výrazně ovlivňovány dopravou. Doprava je také zdrojem prachových částic PM10 i menších PM2,5 či například oxidu uhelnatého (CO).
Pro analýzu byla použita data ze čtyř dopravně velmi vytížených stanic Praha-Legerova, Brno-Svatoplukova, Ostrava-Českobratrská a Ústí nad Labem-Všebořická, a to za desetileté období 2014-2023. Hodiny byly převedeny na občanský čas, tedy čas běžně používaný společností.
Cílem grafiky není hodnocení absolutních koncentrací, ale průběhu jejich změn během dne a týdne. Hodnoty jsou tedy udávány pro jednotlivé hodiny jako podíl z denního průměru. Například hodnota 200 % znamená, že v danou hodinu jsou koncentrace v průměru 2× vyšší, než je celkový průměr.